26 Oct 2012

Hormati Rumah Allah (Situasi 25)

Bismilahirahmanirahim...

Salam sejahtera buat pembaca blog sekalian...

Hari ini saya tertarik untuk menulis tentang situasi  yang saya alami di rumah Allah iaitu di surau atau di masjid. Lazimnya jika ada kuliah sekitar jam dua petang saya akan menunaikan solat di surau yang terletak di kampus UPSI. Surau biasanya akan penuh dengan pelajar memandangkan waktu tersebut adalah waktu puncak. Namun apa yang saya kesalkan adalah apabila sesetengah pelajar tidak menghormati rumah Allah tersebut.
    
     Apa yang saya maksudkan dengan sikap tidak menghormati rumah Allah ini ialah sikap pelajar yang menjadikan surau sebagai tempat berbual-bual kosong. Mungkin tak mengapa jika surau tersebut lengang dan hanya ada beberapa pelajar di dalamnya. Namun hal yang ini kerap berlaku pada waktu pucak. Ketika ramai pelajar hendak bergilir menunaikan solat. Terdapat segelintir pelajar yang mementingkan diri dan berbual-bual di dalam surau. Nada suara yang digunakan juga adalah tinggi dan mengganggu pelajar lain yang hendak menunaikan solat.

    Pada pendapat saya pelajar seperti ini sepatutnya sedar bukan hanya mereka yang menggunakan surau tersebut. Malahan ada juga peringatan di dinding yang meminta supaya pengguna surau menghormati surau tersebut. Namun malangnya mungkin peringatan tersebut tidak dibaca oleh mereka yang mementingkan diri tersebut. Jujurnya pada pendapata saya mentaliti pelajar institusi pengajian tinggi seharusnya lebih matang dan cukup bijak untuk memikirkan hak orang lain. Namun malangnya masih ada sesetengahnya yang belum sampai ke tahap tersebut.

    Saya pun bukanlah insan yang sempurna seratus peratus. Masih kurang serba serbinya. Namun, adab kita sesama manusia perlulah dijaga supaya tidak mengganngu hak orang lain. Bukanlah budaya kita mencerminkan siapa diri kita dimata orang yang melihat?

Sekian...

No comments:

Post a Comment