23 Oct 2012

Tak "care"!! (Situasi 22)

Bismillahirahmanirahim...

Salam sejahtera buat pembaca blog sekalian...

"Tak care"? apakah maksudnya? Perkataan ini baru-baru sahaja saya ketahui maknanyaselepas beberapa orang rakan sibuk menyebutnya berikutan insiden yang menimpa kami pada beberapa hari yang lalu. Istilah ini pernah juga saya dengar beberapa kali sebelum ini, namun saya tidak begitu jelas dengan maknanya. Seorang rakan dari negeri Pahang menjelaskan bahawa maksud "tak care" ini ialah "tak endah" ataupun "buat tak tahu". Mengikut fahaman logik saya, mungkin istilah ini berasal dari perkataan "Care" yang bermaksud "ambil berat" yang digunakan dalam bahasa Inggeris. istilah ini biasanya hanay digunakan dalam konteks perbualan dan bukan untuk penulisan mahupun percakapan rasmi.

   Seperkara lagi yang saya baru sahaja tahu beberapa hari ini ialah negeri Pahang rupa-rupanya mempunyai dialek sendiri. Dialek yang dituturkan berbeza mengikut kawasan. Contohnya mereka yang menetap di Temerloh berbeza dialeknya dengan yang menetap di kawasan Jerantut. Contoh perkataan :



kas - saya (jerantut, lipis raub) 

koi - saya,aku(Temerloh) 
Aok - awak

Aok me-kamu semua
Ampuh - sempat
ambender - apa benda
Babir - degil
Bela: Perbaiki atau elokkan
Cakner: ambil hal
Gonyoh - Sental dengan 
kuat

Getik - geli,meluat
Gamoknye - agaknya
Gasok - suka hati awaklah




Senang je bendera negeri Pahang.


oh Pahang!


Rupa-rupanya masih banyak ilmu bahasa yang masih saya tidak ketahui. Semoga pengetahuan ini berguna untuk semua.

SEKIAN...

No comments:

Post a Comment