22 Oct 2012

Dewan Bahasa dan Pustaka (Situasi 21)

Bismilahirahmanirahim...

Salam sejahtera buat pembaca blog sekalian...

   Pada hari Ahad yang lalu, saya berpeluang untuk mengikuti sebuah program anjuran subjek minor Keterampilan Penulis, di Kuala Lumpur. Program yang bertempat di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) ini merupakan program sayembara puisi peringkat kebangsaan yang dianjurkan saban tahun. Ini adalah kali pertama saya berkesempatan mengunjungi Dewan Bahasa dan Pustaka setelah sekian lama saya mendengar pelbagai peranan yang dijalankan oleh badan ini dalam usahanya memartabatkan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.

   Sayembara puisi yang dianjurkan ini mengumpulkan peserta-peserta yang bukan calang-calang orangnya. Rata-rata peserta yang mengikuti sayembara ini adalah mereka yang telah memenangi pertandingan di peringkat kebangsaan. Terselit rasa kagum dihati saya apabila peserta dari Kelantan, Sabah mahupun Sarawak mampu mendeklamasikan puisi menggunakan bahasa Melayu yang baku tanpa ada sedikit pun masalah dialek.

    Sepanjang saya berada dalam bangunan DBP ini juga saya dapat melihat dengan jelas usaha-usaha pihak DBP dalam mempertahankan penggunaan bahasa Melayu dan tulisan jawi.  Beberapa gambar  papan  tanda di DBP sempat saya ambil dan saya ingin kongsikannya bersama pembaca blog sekalian.

























SEKIAN...
   

No comments:

Post a Comment