19 Oct 2012

Rohingya. (Situasi 20)

Bismilahhirahmanirahim...

Salam sejahtera buat pembaca blog sekalian...

Hari ini saya berpeluang untuk mendengar serba sedikit ceramah kemanusiaan tentang peristiwa wilayah bergolak di Myanmar iaitu mengenai kaum Rohingya. Pergolakan yang berlaku di wilayah Arakhan ini bolehlah saya simpulkan berlaku kerana dasar pemerintah negara tersebut sendiri yang mengatakan bahawa penduduk Rohingya bukan warganegara. Hal menjadi bertambah buruk apabila pemerintah dan pihak berkuasa di negara tersebut dipercayai melakukan usaha besar-besaran untuk menghapuskan etnik Rohingya. Hidup penduduk Rohingya menjadi sangat sengasara. Pembunuhan menjadi perkara lazim di sana. Kematian dianggarkan melebihi daripada apa yang dilaporkan. Penduduk yang ingin menyelamatkan diri terpaksa menggadaikan nyawa menjadi pelarian dinegara-negara lain yang berdekatan.

    Apa yang jelas dalam pergolakan ini adalah isu agama. Agama Islam begitu dimusuhi dan di benci semenjak peristiwa serangan PWTC Amerika Syarikat. Islam dituduh menjadi perancang kejadian yang mengorbankan bertaus-ratus nyawa pada ketika itu. Namun sejak beberapa tahun kebelakangan ini pembongkaran demi pembongkaran yang dilakukan menunjukkan bahawa peristiwa berdarah tersebut didalangi oleh pihak dalaman negara tersebut sendiri.



Pertelingkahan agama yang dikatakan menjadi punca utama.

Pelarian Rohingya yang terpaksa menggadaikan nyawa mereka meredah lautan.


Mangsa korban penghapusan etnik.

   Perasaaan sebak tidak dapat ditahan apabila melihat gambar-gambar mangsa yang menjadi korban akibat pertelingkahan agama ini. Betapa beruntungnya masyarakat Islam di Malaysia. Tidak berlaku pertelingkahan agama dan hidup dalam aman dan rukun. Peristiwa seperti ini seharusnya memberi pengajaran dan peringatan kepada kita agar menghargai keamanan yang kita miliki. Pertelingkahan tidak membawa sebarang keuntungan dan manfaat tetapi lebih mendatangkan berjuta kesengsaraan kepada yang mengalaminya.

SEKIAN...

No comments:

Post a Comment