18 Oct 2012

Di Mana Kemelayuannya? (Situasi 19)

Bismilahirahmanirahim...

Salam sejahtera buat pembaca blog sekalian...

Kemelayuan... apa itu Kemelayuan? Apakah ciri-ciri  "Melayu"? Apakah yang melambangkan tentang "Melayu"? Bagaimana yang bernama "Melayu" itu? Siapakah "Melayu"? 

Semua persoalah ini terdetik di benak fikiran saya saat menghadiri suatu majlis yang bertemakan "Kemelayuan". Apa yang mengecewakan saya, pihak penganjur sendiri yang menyediakan tema, namun sayang seribu kali sayang, muzik dan tarian Korea yang menjadi santapan mata. Sepanjang jam pertama majlis berlangsung saya dan hadirin dihidangkan dengan persembahan muzik dan tarian Korea. Tayangan montaj juga amat mengecewakan. Dan perkara yang paling mengecewakan lagi penganjur adalah pelajar Bahasa Melayu sendiri.

    Bukanlah saya hendak mengaibkan atau menjatuhkan maruah sesiapa, namun saya melihat arah tuju majlis yang kelihatan tidak menarik perhatian hadirin. Namun kekecewaan saya terubat apabila masih ada pelajar Bahasa Melayu yang membuat persembahan yang benar-benar menepati tema "Kemelayuan". 
 
    Saya cuba untuk berfikir secara positif, mungkin kerana pengaruh muzik Korea yang begitu kuat menyebabkan kadang-kala kita tidak perasan yang kita sudah melebihi batasan Melayu. Semakin lama semakin pudar ciri-ciri Melayu apabila kita sebagai orang Melayu sendiri mengetepikan budaya kita dan lebih memilih budaya luar untuk diamalkan. Namun adakah benar petikan kata-kata Hang Tuah "takkan Melayu hilang di dunia?"














SEKIAN...
   

No comments:

Post a Comment