17 Oct 2012

Serupa Tapi Tak Sama! (Situasi 18)

Bismilahhirahmannirahim...

Salam sejahtera buat pembaca blog sekalian...

Bahasa Melayu merupakan bahasa yang pernah menjadi bahasa pengantara terbesar sewaktu zaman kegemilangan  Alam Melayu pada suatu masa dahulu. Penggunaan bahasa Melayu kini hanya meluas digunakan di Malaysia, Indonesia dan Brunei. Bahasa Melayu yang kita gunakan di Malaysia sekarang menjadi bahasa kebangsaan negara.

Walaupun kita menggunakan bahasa yang sama, namun masih ada sebahagian istilah yang berbeza digunakan. Sebagai contoh, istilah gula-gula di Semenanjung Malaysia merujuk kepada makanan ringan yang dibungkus dalam bungkusan kecil. Namun sebahagian Semenanjung Malaysia seperti Kelantan menggunakan istilah coklat bagi merujuk makanan ringan ini. Bagi mereka yang di Sabah atau Sarawak pula ada yang menyebutnya dengan panggilan gula batu. Jika di Semenanjung, gula batu merujuk kepada antonim kepada gula halus.

Coklat

Gula-gula

Gula-gula



Gula halus.

Gula batu.


Di Indonesia pula perkataan speda digunakan bagi merujuk basikal. Basikal di Malaysia juga turut mempunyai panggilan lain. Rujuk entri di sini. Perkataan koran bagi merujuk surat khabar.

Istilah hormat bagi lelaki di Indonesia ialah bapak, berbeza dengan Malaysia yang menggunakan istilah encik atau tuan. Istilah bapak di Malaysia merujuk kepada ayah atau bapa kepada seseorang. Hal ini menunjukkan walaupun kita memiliki rumpun bahasa yang sama, namun sebahagian istilah yang digunakan adalah berbeza. 

SEKIAN...



No comments:

Post a Comment