8 Oct 2012

Gerek! (Situasi 11)

Bismilahirahmanirahim...

Salam sejahtera buat pembaca blog sekalian...

Gerek? pernah mendengar perktaan ini? Baru-baru rakan saya telah berkongsi ilmu baru tentang definisi perkataan gerek ini. Tetapi PERHATIAN!! perkataan gerek bukanlah bahasa baku dan tidak sesuai digunakan dalam bentuk penulisan.Bagi saya yang berasal dari negeri Johor perkataan ini sering didengar dari penduduk negara jiran iaitu Singapura. Menurut kefahaman saya, gerek bermaksud sesuatu yang menakjubkan atau menarik perhatian. Contohnya apabila saya membeli pakaian baru dan rakan memuji pakaian tersebut dengan menyatakan:

"Gerek seh baju baru kau ni!"

Cantik baju Siti nurahaliza. Gerek! 


      Hal ini bermaksud baju tersebut cantik dan menarik perhatian rakan saya ini untuk memilikinya. Bagi rakan saya yang tinggal di Kedah pula definisi gerek merujuk kepada basikal. Saya terpinga-pinga apabila ditanya oleh rakan saya pada pertama kali saya mengetahui makna perkataan gerek baginya.


"Hang letak gerek hang kat mana?aku tak nampak pun?"





Gerek = Basikal.



Satu lagi definisi gerek diberi oleh rakan saya yang tinggal di luar semenanjung iaitu negeri Sabah dan Sarawak. Mereka mendefinisikan gerek sebagai kekasih hati mereka. Contoh dialog:


"Mana gerek kau? tak keluar dengan dia hari ni?"




Gambar hiasan. Gerek= Kekasih hati


Hal ini bermaksud gerek mempunyai pelbagai makna yang saya baru ketahui. Terima kasih kepada rakan-rakan saya kerana telah menambahkan lagi data korpus yang wujud dalam minda saya.


SEKIAN...



4 comments:

  1. Haha... sewa dikenakan bagi pinjaman ye..

    ReplyDelete
  2. hehe... gitu maksudnya gerek seh tu... tenkiu3...

    ReplyDelete