5 Oct 2012

Populariti. (Situasi 10)

Bismilahirahmanirahim....

Salam sejahtera buat pembaca blog sekalian...

Hari ini saya ingin bertanya soalan cepumas kepada anda pembaca blog sekalian..
  1. Anda mempunyai akaun mukabuku (facebook) ?
  2. Berapa ramai rakan yang anda miliki dalam akaun tersebut?
  3. Berapa ramai yang menegur anda dalam ruangan sembang setiap kali anda berada dalam talian?
  4. Berapa ramai yang suka dan komen dengan perkara terbaru yang anda hebahkan dalam akaun mukabuku tersebut?
Sekarang jawab pula soalan berikut:

  1. Berapa ramai rakan yang anda kenali di akaun mukabuku tersebut anda kenali secara realiti?
  2. Berapa ramai yang rakan dalam akaun mukabuku tersebut yang boleh menegur sapa anda dengan ramah dan mesranya di dunia relaiti?
  3. Berapa ramai rakan dalam akaun mukabuku anda yang boleh duduk bersembang dengan anda dalam dunia realiti berjam-jam lamanya sama seperti yang kita lakukan dalam dunia sembang di alam maya?
       Jawapannya? Anda fikirkan sendiri. Kadangkala kita mampu untuk besembang panjang dengan seseorang yang baru kita kenali. mampu bergelak ketawa dan berbalas-balas sembang dalam dunia maya padahal dalam dunia realitinya hendak tersenyum pun jauh sekali! Di dunia maya kite bermesra seolah-olah telah lama berkenalan, namun realitinya dalam dunia sebenar, pandang pun tak sudi, menjeling apatah lagi!


    Malah dalam dunia maya juga populariti sangat disukai dan menjadi kegilaan. Buktinya? Masukkan sahaja gambar seorang wanita yang berpakaian cantik mahupun seksi, berduyunlah komen dan butang suka ditekan. Maka kembanglah hati pemiliknya. Naikkan sahaja petikan kata-kata yang menarik perhatian sudah tentu ramai yang akan suka dan memberi pelbagai komen.

Pujian dan kritikan...


Naikkan sahaja gambar menarik. Inilah hasilnya...





  Namun tanpa kita sedari kadangkala hal ini boleh mendatangkan kesan negatif. Eksploitasi gambar dengan mudahnya boleh berlaku. Malahan perkara-perkara tidak baik dan negatif juga boleh disebarkan dengan menggunakan gambar yang ditayangkan untuk tatapan umum.


Contoh negatif laman mukabuku (facebook)





Dalam dunia maya cukup sukar untuk kita membezakan yang mana jujur mahupun penipuan. Malahan seseorang tidak dapat dinilai dengan baik melalui apa yang dipaparkan dalam dunia maya. Kesimpulannya,
jangan mudah percaya pada dunia maya!

SEKIAN...



No comments:

Post a Comment