9 Oct 2012

Aku dan Emak (Situasi 12)


Bismilahirahmanirahim...

Salam sejahtera buat pembaca blog sekalian...

     Kasih sayang adalah sesuatu yang abstrak. Sejak dari kecil saya telah dididik dengan kasih sayang oleh kedua ibubapa saya. Saya percaya orang lain juga begitu. Ibubapa adalah golongan yang wajib kita hormati setiap masa dan ianya menjadi tuntutan dalam agama Islam. Malahan bahasa yang kita gunakan dengan ibubapa adalah berbeza dengan bahasa yang kita gunakan bersama rakan-rakan.

    
      Saya tertarik untuk berkongsi kisah pengalaman mengenai bahasa panggilan yang saya gunakan dengan kedua ibubapa saya. Bagi saya dan kedua ibubapa saya tidak menjadi suatu kesalahan apabila saya menggunakan gelaran "aku" dan "kau" dengan mereka. Lazimnya hal ini tak menjadi masalah bagi kami. Namun terjadi satu insiden menarik apabila seorang rakan dari negeri utara tanah air mendengar perbualan saya dan ibu saya melalui panggilan telefon.


       Ibu        :    Kau dah makan dik?
      Saya      :    Belum lagi. Kejap lagi aku makanlah dengan kawan aku kat kedai depan tu.
     Ibu        :    Asyik makan kat kedai je kau ni. Abah kau bising tanya aku bila kau nak balik?
      Saya     :     Tunggu cuti nanti aku baliklah mak...

      Rakan saya terus berubah air mukanya apabila saya menyatakan bahawa saya sedang berbual bersama emak saya dalam telefon. Kata rakan saya bahasa yang saya gunakan agak biadab dan seolah-olah tidak menghormati ibu saya. Tambah rakan saya lagi, dia tidak akan sekali-kali menggunakan "aku" sebagai kata ganti nama diri apabila berkomunikasi dengan orang tuanya.Saya turut terkejut namun kemudian menjelaskan keadaan sebenar. Bukan saya biadab atau berkurang ajar namun gelaran itu sudah biasa saya gunakan. Lazimnya kebanyakkan orang yang berasal dari negeri yang sama dengan saya ataupun berketuruan Jawa seperti saya tidak melihatnya sebagai perlakuan yang kurang sopan terhadap ibubapa.

Gambar hiasan. Bukan emak saya!


    Pada pendapat saya, lain negeri lainlah kata sapaanya. Kita tidak boleh terus menilai pada pandangan pertama walaupun pandangan pertama itu sangat penting. Kenali latar belakang seseorang itu dengan baik barulah kita dapat mengkritiknya.

SEKIAN...

2 comments: