10 Oct 2012

Pelanggan Sentiasa Betul (Situasi 13)


Bismilahirahmanirahim...

Salam sejahtera buat pembaca blog sekalian...

Baru-baru ini saya ada berkunjung ke sebuah restoran makanan segera. Kedatangan saya tidak lain tidak bukan bertujuan menjamu selera bersama rakan-rakan. Tiba di depan kaunter kami terus beratur untuk memesan makanan yang kami inginkan. Apa yang saya kagumi mengenai restoran makanan segera ini ialah layanan mesra dan budi bahasa yang sopan yang digunakan oleh pekerja di restoran terbabit.

   Lazimnya di mana-mana restoran makanan segera yang pernah saya kunjungi layanan yang diberikan adalah kurang memuaskan. Pelayan kaunter cukup sukar untuk melemparkan senyuman. Pada telahan saya mungkin kerana penat melayan kerenah pelanggan yang bermacam ragamnya di kaunter. Namun kunjungan saya pada kali ini sangat berbeza. Layanan yang di beri sangat mesra pelanggan. Pelayan kaunter bukan sahaja mampu tersenyum malahan mampu bergelak ketawa melihat gelagat saya dan rakan-rakan yang sibuk memilih menu yang diinginkan.




Gambar hiasan : restoran makanan segera



  Malahan sikap pekerja lain yang bertugas di restoran tersebut  juga menunjukkan kesantunan dalam melayan permintaan pelanggan. Insiden menarik berlaku semasa kami meminta bantuan salah seorang pekerja restoran makanan segera terbabit mengambil gambar kami beramai-ramai untuk dijadikan kenangan. Pekerja tersebut bukan sahaja melayan dengan baik permintaan kami, malahan dia turut bertanya sama ada kami berpuas hati dengan gambar yang telah diambil olehnya. Dia juga turut menyatakan kesudiannya untuk mengambil beberapa keping gambar lagi bagi mendapatkan hasil yang memuaskan.



Gambar hasil tangkapan pekerja restoran...Terima kasih!

  Pengalaman seperti jarang dapat saya lalui di restoran makanan segera yang lain. Saya akui kadang-kala mungkin disebabkan faktor letih bekerja menyebabkan layanan yang diberikan kurang memuaskan. Namun tidak banyak tenaga sebenarnya yang digunakan untuk kita mengukirkan sebuah senyuman kepada orang lain kerana kita dapat melahirkan aura positif melalui sebuah senyuman. Senyuman menunjukkan budi bahasa kita yang bersopan santun dan saling hormat-menghormati.

SEKIAN...

No comments:

Post a Comment