11 Oct 2012

Budaya Bersalaman (Situasi 14)

Bismilahhirahmanirahim....

Salam sejahtera buat pembaca blog sekalian...

       Hari ini saya tertarik untuk membicarakan mengenai budaya bersalaman. Budaya salam-bersalaman sudah diamalkan menjadi sebahagian daripada masyarakat Melayu. Bersalaman dianggap cara sapaan yang paling sopan untuk menegur seseorang.  Namun begitu pada masa kini budaya bersalaman semakin luntur dan kurang diamalkan.

        Hal ini dapat saya perhatikan tatkala saya berjumpa rakan-rakan di dewan kuliah. Jika dahulunya semasa saya dibangku persekolahan budaya bersalaman menjadi suatu kebiasaan bagi kami. Setiap pagi kami akan bersalaman dan begitu juga ketika tamat waktu persekolahan. Rakan lelaki akan bersalaman sesama rakan lelaki dan begitu juga dengan rakan perempuan. 


Budaya bersalaman

       Namun setelah saya menjejakkan kaki ke universiti saya tidak dapat merasakan budaya ini kerap diamalkan. Jika ada mungkin apabila cuti semester hendak bermula ataupun ketika cuti semester baru bermula. Hal ini kerana masing-masing baru bersua muka semula setelah beberapa lama berpisah. Namun begitu amalan bersalaman sangat digalakkan semasa saya menjalani latihan persilatan di universiti. Kami bersalaman sesama ahli persilatan bagi merapatkan ukhwah yang terjalin antara kami. Budaya bersalaman juga dapat saya rasakan apabila saya bertemu dengan rakan lama dari sekolah lama di universiti. Kami tidak kekok untuk bersalaman walaupun setiap hari dapat berjumpa. Mungkin disebabkan oleh kebiasaan yang sudah amalan sejak zaman persekolah lagi.

       Pada pendapat saya, budaya bersalaman antara satu sama lain merupakan satu medium perapat ukhwah yang  patut terus diamalkan dalam masyarakat kita. Ianya bukan sahaja merupakan budaya semata-mata tetapi juga menonjolkan identiti masyarakat Melayu yang bersopan santun dalam memulakan sesuatu perhubungan.

SEKIAN...

No comments:

Post a Comment