12 Oct 2012

Hormat Kepada Yang Tua! (Situasi 15)

Bismilahhirahmanirahim...

Salam sejahtera buat pembaca blog sekalian...

Dua hari yang lepas cuaca cukup panas di Tanjong Malim. Kepanasannya sehingga menyebabkan saya berpeluh-peluh apabila berbasikal ke kuliah. Cuaca yang panas kadang-kala mengganggu penglihatan dan menyebabkan mata rasa berpinar-pinar  apabila terkena silauan cahaya matahari. 


Panasnya!


      Berlaku insiden yang menarik perhatian saya di tepi sebuah kedai makan pada hari yang panas itu. Ketika itu, saya dan rakan-rakan baru sahaja selesai menikmati juadah tengahari kami di kedai makan tersebut. Selepas menikmati makanan kami menuju ke kedai alat tulis yang terletak hanya selang beberapa buah kedai berdekatan dengan kedai makan tersebut. Setelah kami selesai membeli beberapa peralatan menulis kami pun menuju keluar dari kedai tersebut. Tiba-tiba kami terlihat sekumpulan pelajar India sedang berkerumun di tepi longkang bersebelahan kedai makan yang kami singgahi tadi. Kami tertanya-tanya apa yang sedang terjadi. Rupa-rupanya seorang wanita tua yang saya kira dalam lingkungan usia 60-an dan berketurunan Melayu terjatuh ke dalam longkang tersebut. Mungkin disebabkan cuaca yang begitu panas pada hari itu telah mengganggu penglihatan wanita tua itu. Wanita tua itu bernasib baik kerana sekumpulan pelajar India sedang melewati kawasan tersebut pada masa yang sama wanita  tua tersebut terjatuh. Pelajar tersebut dapat memaut wanita tua tersebut daripada terjatuh lebih dalam longkang tersebut.

     Apa yang saya kagumi dalam insiden ini ialah, kesudian pelajar India tersebut membantu wanita tua itu walaupun wujud perbezaan kaum antara mereka. Pelajar India tersebut tidak bersikap prejudis dan pada saya niatnya cukup ikhlas untuk membantu mereka yang lebih tua. Sedikit-sebanyak saya tidak dapat menafikan bahawa tingkahlaku ini juga dipengaruhi oleh pendidikan. Pendidikan telah mengajar kita supaya menghormati mereka yang lebih tua. Saya cukup tabik dengan pelajar India berkenaan dan saya pasti ibubapanya akan merasa bangga memliki anak seperti beliau.

SEKIAN...
    

No comments:

Post a Comment