15 Oct 2012

Bahasa Warisan Bangsa. (Situasi 16)

Bismillahirahmanirahim...

Selamat sejahtera buat pembaca blog sekalian...

Pada hari ini saya dikira bertuah kerana telah menjadi salah seorang peserta Persidangan Antarabangsa Memartabatkan Bahasa Melayu yang dianjurkan Di Universiti Pendidikan Sultan Idris. Persidangan ini diadakan dengan tujuan membentangkan kertas kerja yang memberi cadangan penambahbaikan terhadap pengajaran bahasa Melayu kepada mereka yang bergelar pelajar.

Barisan peserta yang memeriahkan majlis.


Para pembentang yang hadir bukan calang-calang orangnya dan merupakan mereka yang terpilih sebagai wakil negara mereka. Antara pembentang yang hadir adalah dari negara Indonesia , Singapura dan wakil dari Malaysia merupakan beberapa orang pensyarah dari Universiti Pendidikan Sultan Idris sendiri.

Pada pandangan saya, matlamat program seperti ini sangat baik namun tidak seratus peratus mencapai objektifnya. Hal ini kerana berlakunya kekangan masa dalam sesi pembentangan. Sesi pembentangan juga berjalan dengan hambar dan kurang menarik perhatian audiens yang mendengar. Hal ini terut dirasai oleh semua yang berada di dalam dewan SITC pada hari tersebut.

Lantaran pembentangan yang kurang menarik, pelajar memilih untuk melakukan kerja sendiri.

Namun apa yang saya kagumi, bahasa Kebangsaan iaitu bahasa Melayu melatari majlis ini. Apabila pembentang tersasul menggunakan perkataan bahasa Inggeris, secara spontan suara pelajar akan kedengaran memprotes secara tidak langsung. Hal ini menunjukkan sikap cakna pelajar bahasa Melayu yang peka terhadap penggunaan bahasa Melayu.

SEKIAN...

No comments:

Post a Comment