26 Sept 2012

Budaya Kaunter (Situasi 3)


Bismilahirahmannirahim...


Salam sejahtera buat pembaca blog sekalian...


      Budaya kaunter. Suatu isu yang menarik ingin saya bahaskan pada hari ini mengenai budaya kaunter. Pada pemerhatian saya budaya sopan-santun di kaunter kelihatan semakin terhakis dalam kalangan perkerja yang berkhidmat di bahagian kaunter. Buktinya baru-baru ini saya ada membuat sedikit urusan di bilik fakulti. Seperti biasa mahasiswi seperti saya akan menunggu giliran untuk mengemukakan sebarang pertanyaan. Namun apa yang saya kesalkan setelah beberapa minit menunggu , petugas kaunter tersebut datang dalam keadaan tergesa-gesa dan segera menutup pintu bilik tersebut tanpa sempat saya melontarkan pertanyaan. Apabila saya hendak membuka bilik tersebut, segera petugas tersebut mengunci pintu. Saya menunggu beberapa minit lagi namun kesudahannya tetap sama. Pintu masih dikunci dan saya masih belum berpeluang menyelesaikan urusan saya. Kesudahannya saya mengambil keputusan untuk beredar sahaja.


   Situasi ini bukanlah pertama kali berlaku, tetapi sudah kerap kali berlaku. Saya juga pernah melihat situasi yang sama berlaku di pejabat pos. Seorang petugas wanita meninggikan suaranya kepada seorang wanita yang didapati tidak melengkapkan borang pemohonannya. Wanita yang menjadi mangsa adalah seorang wanita yang telah lanjut usianya dan mungkin kerana faktor tersebut, beliau sedikit tidak peka.

   Apa yang saya kesalkan bukanlah kegagalan saya menyelesaikan urusan saya dikaunter, tetapi terhadap layanan yang diberikan. Kemana hilangnya budi bahasa dan sopan santun yang sewajarnya menjadi amalan di kaunter?. Adakah begitu sukar untuk mengungkapkan kata "maafkan saya, terdapat sedikit kesilapan dalam borang permohonan anda" ataupun "maafkan saya, pertanyaan anda akan dilayan sebentar lagi"?.

    Bukan layanan setaraf tetamu kehormat yang saya inginkan, tetapi cukuplah sekadar layanan mesra dan budaya hormat-menghormati terus diamalkan dalam kalangan petugas kaunter. Petugas kaunter memainkan peranan yang besar dalam mencerminkan imej sesuatu agensi. Jika layanan buruk yang diberikan oleh petugas kaunter, sudah tentu pelanggan merasa malas untuk mengulangi urusan disitu. Pengajarannya, budi bahasa budaya kita.

No comments:

Post a Comment