28 Sept 2012

Kelas Hoki (Situasi 5)


Bismillahirahmanirahim…

Salam sejahtera buat pembaca blog sekalian.. 

Hari jumaat merupakan hari menjaga kesihatan untuk saya kerana pada hari ini saya diwajibkan untuk menghadiri kelas hoki. .Sememangnya penat namun saya berasa seronok kerana kursus seperti ini membolehkan saya untuk bercampur dengan pelajar lain yang berlainan kursus dan menambah pengetahuan saya.


Permainan hoki yang yang saya sertai ialah hoki dewan yang lebih bersifat tertutup jika dibandingkan dengan hoki padang. Dalam sukan hoki, wujud penggunaan istilah yang khusus untuk menerangkan sesuatu keadaan dalam permainan. Sebagai contoh istilah “faul” yang memberi maksud kegagalan pemain untuk menerima hantaran bola. Selain itu istilah “stick” yang merujuk kepada kayu hoki yang digunakan pemain, dan “penalty” yang merujuk kepada denda atau hukuman yang dikenakan ke atas pemain yang melakukan kesalahan dalam permainan.

Berdasarkan pengamatan saya istilah yang digunakan hampir sama dalam pelbagai jenis permainan sukan cuma yang membezakan ialah konsep yang berbeza dalam permainan tertentu. Istilah-istilah ini sememangnya wujud dan digunakan dalam laras bahasa sukan.

SEKIAN...

4 comments:

  1. Assalammualaikum sis..ada tak kelas untuk org dewasa yang ingin belajar main hoki?

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum..... Blh saya dptkn no tell yg blh dihubungi utk menghantar anak saya kekelas hoki

    ReplyDelete
  3. area mane ye boleh join hoki utk wanita dewasa?

    ReplyDelete
  4. area mane ye boleh join hoki utk wanita dewasa?

    ReplyDelete